Проформы коносаментов
Коносамент (фр. connaissement, англ. сonsignment , B/L, BOL) – документ, выдаваемый перевозчиком груза грузовладельцу. Важнейшим свойством коносамента является то, что реализация прав, заключенных в этой бумаге, возможна только при физическом предъявлении оригинала или оригиналов. Копии документа, электронная или любая другая форма не имеют никакой юридической силы.
Коносамент является ценной бумагой, которая выражает право собственности на конкретный указанный в ней товар, это транспортный документ, содержащий условия договора морской перевозки.
Коносамент представляет собой документ, держатель которого получает право распоряжаться грузом.
Понятие коносамента, его необходимые реквизиты, условия составления определены в Кодексе торгового мореплавания.
Коносамент выдается перевозчиком отправителю после приема груза и удостоверяет факт заключения договора.
Коносамент выдается на любой груз независимо от того, каким образом осуществляется перевозка: с предоставлением всего судна, отдельных судовых помещений или без такого условия.
По коносаменту доставка товаров по воде осуществляется в соответствии с Гаагскими правилами, содержащимися в международной конвенции об унификации условий коносаментов от 25 августа 1924 г., если не применяется какое-либо иное государственное право.
The AUSTWHEATBILL is a charter party bill of lading for shipments of wheat carried under the Australian Wheat Board’s AUSTWHEAT 1990 Charter Party. The government-owned Australian Wheat Board (AWB) is now defunct. The latest edition of this bill of lading is from 1990. AUSTWHEATBILL is not available in BIMCO's IDEA.
BIMCHEMVOYBILL 2016The BIMCHEMVOYBILL is a charter party bill of lading for parcel shipments of chemicals carried under the BIMCHEMVOY voyage charter party for the transportation of chemicals in tank vessels. The latest edition of this bill of lading is BIMCHEMVOYBILL 2016. This amended edition incorporates the International Group of P&I Clubs/BIMCO Himalaya Clause for Bills of Lading and other contracts 2014, an updated layout and signature box, and a reference to the York-Antwerp Rules 2016 in respect of the Rules according to which General Average should be adjusted.
BLACKSEAWOODBILLThe BLACKSEAWOODBILL was developed to be used with charter parties for the transportation of timber from the then U.S.S.R. and Romanian Black Sea and Danube ports.
COAL OREVOYBILLThe latest edition of this bill of lading is COAL-OREVOYBILL 2016.
COMBICONBILLThe latest edition of this bill of lading is COMBICONBILL 2016.
COMBICONBILL 2016The COMBICONBILL is a negotiable bill of lading for combined transport. The latest edition of this bill of lading is COMBICONBILL 2016. This amended edition incorporates the International Group of P&I Clubs/BIMCO Himalaya Clause for Bills of Lading and other contracts 2014, an updated layout and signature box, and a reference to the York-Antwerp Rules 2016 in respect of the Rules according to which General Average should be adjusted.